מרכז הערכה - הכנה למרכז הערכה
צרו עימנו קשר
מרכז הערכה הינו כלי מצוין עבור המעסיק המאפשר לו לבחון מועמדים לתפקיד המבוקש באמצעות כלים שונים. מדובר ביום שלם שבו מספר מועמדים לתפקיד (ולעיתים, כמה תפקידים שונים), עוברים יחדיו סדרה של מבחנים אישיים וקבוצתיים, לרבות: תרגילים קבוצתיים, מצגות אישיות, מבחנים פסיכוטכניים, תרחישים של משחקי תפקידים וראיונות.
במרכזו של מרכז ההערכה נמצאת "דינאמיקה קבוצתית". מדובר בסדרת מבדקים שנועדה לבחון יכולות שקשה לבטא ולבחון בראיון, כמו עבודת צוות, מנהיגות, יצירתיות, רצינות וכישורים נוספים בהתאמה לתפקיד ולחברה אליהם אתם נבחנים.
בעקבות מרכז ההערכה לא יתקבל המועמד הטוב ביותר אלא זה שטוב ביותר לתפקיד ולחברה אליהם הוא נבחן. על כן, כדאי לכם לעשות מחקר, עד כמה שניתן, על החברה, הצוות והתפקיד שאתם מעוניינים להשתבץ אליהם ולהבין מהי התרבות הארגונית בהם.
במרכז הערכה ישתתפו:
מספר משתתפים המתחרים על אותו תפקיד או, לעיתים, כמה תפקידים, עבור ארגונים שונים).
מנחה - מעביר את המרכז.
מעריך אחד או יותר - יכול להיות מנהל, פסיכולוג תעסוקתי או כל גורם מקצועי אחר מטעם המעסיק.
טיפים ראשוניים לקראת מרכז הערכה
• כאמור, חשוב לאסוף מידע מבעוד מועד על הארגון והתפקיד המוצע. ככל שתדעו יותר על דרישות התפקיד והציפיות מהאדם שאמור לאייש אותו, כך תוכלו להתמקד בהבלטת התכונות והיכולות הרלוונטיים אליהן.
• דע לאן אתה הולך - כתובת, אפשרויות הגעה, שעת הגעה, כמה זמן צפוי להימשך מרכז ההערכה וכדומה.
• חשוב להגיע למרכז בלבוש הולם (לא צעקני מידי, לא חושפני מידי) - לבושכם עשוי להשפיע על תהליך קבלת ההחלטה של המעריך.
• מומלץ לישון היטב, לבוא רענן ובזמן.
התהליך מורכב משלשה שלבים:
שלב ההצגה העצמית
בשלב זה יתבקשו כלל המועמדים להציג את עצמם ללא סדר מסוים. רצוי שלא "לקפוץ" ולדבר ראשון, אך מומלץ שגם לא להישאר אחרון. בעת ההצגה העצמית, יש לערוך סקירה קצרה ועניינית על קו"ח (2 דק' לכל היותר): שם, גיל, אזור מגורים, שירות צבאי, תפקידים אחרונים שביצעתם, תוך שימת דגש על ניסיון ויכולות אשר יוכלו לסייע בשיווק התאמתך לתפקיד עליו אתה מתמודד.
שלב הדינאמיקה
שלב הדינאמיקה מחולק בד"כ לשני חלקים - משימה אישית ומשימה קבוצתית. לרוב המשימות תהיינה קשורות לתפקיד אליו אתה נבחן.
במשימה הקבוצתית יתבקשו המועמדים לקיים דיון משותף בו יצטרכו להגיע להחלטה קבוצתית משותפת.
חשוב שתשים לב למספר נקודות חשובות:
• ההשתתפות היא התנאי הראשון להצלחה.
• הקשב לשיח בין המועמדים וגלה מעורבות בדיון.
• התנהגות תואמת תפקיד. לדוגמא: במרכז הערכה לתפקיד נציג שירות אין להתנהג כמנהל.
• כדאי לשמור על איזון, להימנע מלתפקד כמנהיג הקבוצה ולהשתלט על השיח והתנהלות המשימה. רצוי להביא תכונות מנהיגות טבעיות כמו אסרטיביות וכושר ארגון מבלי לפגוע בחברי הקבוצה האחרים.
• חשוב לעמוד מאחורי החלטה שקיבלת, גם אם היא נוגדת את חברי הקבוצה. מותר להתפשר תוך נימוק שמטרת הקבוצה ודעתה חשובות, או להשתכנע מדעות האחרים ולנמק את השינוי בהחלטה.
• יש להיזהר לא לוותר בקלות אבל גם לא להיות עיקש ולא מתפשר.
• כשמפנים אליך שאלה הפגן התמדה מיקוד וכושר שכנוע מול המנחה.
שלב הסימולציות
בשלב זה יבחנו אותך במצבי משחק הקשורים לתפקיד. תתבקש לגלם את תפקיד העובד עצמו (המשרה המוצעת) אל מול מועמד נוסף או המאבחן. שים לב:
• התמודדות – אל תברח ממצבים, אל תחפש מפלט כגון סמכות גבוהה, יש לתת מענה ברור החלטי ושרותי.
• מצא פתרון, תרשה לעצמך להיות יצירתי אך מציאותי – לא מצפים ממך לשליטה ב"חומר המקצועי".
• הפגן התמדה, סבלנות, אמפתיה, שירותיות, יוזמה ואקטיביות.
ועוד כמה טיפים על מרכז הערכה לסיום:
• שפת גוף - היה נינוח, חייך, הפגן פתיחות. רצוי לא לשלב ידיים, כי הדבר עלול להעיד על חוסר ביטחון ולחץ.
• שמור על קשר עין עם המנחה והמאבחן אך התייחס גם לכל המשתתפים.
• הישאר אקטיבי וערני לאורך כל הפעילות.
מאחלים לכם הצלחה רבה!